FRÅGOR & SVAR

Q: Kan jag använda mitt friskvårdsbidrag för denna tjänst?
A: Webbtjänster för viktminskning ska enligt Skatteverket som skattefri friskvård, läs på Skatteverkets hemsida här. Viktigt att poängtera är att du behöver kolla med din arbetsgivare vad som gäller gällande summor och villkor för friskvårdsbidrag. Du använder kvittot som underlag.

Q: Ingår träningsscheman?
A: Nej, Charlotta fokuserar enbart på kost och vikt i den första kursen, då det är ett så pass omfattande område. Många överskattar effekten av träning och underskattar hur mycket de äter. Du kommer dock att behöva promenera, dagligen (eller annan form av vardagsaktivitet). I fortsättningskursen tillkommer frivilliga träningsövningar.

Q: Hur ofta måste jag väga mig?
A: En gång i veckan väger du dig och följer instruktioner om hur du ska följa din utveckling. Viktigt att poängtera att detta är en coachingkurs och inte enbart kostrådgivning, vilket innebär att du själv behöver agera och ändra rutiner för att skapa den förändring du önskar.

Q: Jag har en ätstörning, får jag anmäla mig?
A: Du kan inte anmäla dig om du lider av anorexi/bulimi eller har grav bingeeating-disorder, alltså är tvångsmässig överätare/hetsätare. Då behöver du söka hjälp hos professionella ätstörningskliniker.

Q: Hur kommer jag i kontakt med Charlotta om jag har frågor före eller under själva kursen?
A: Du får ställa obegränsat antal frågor under kursperioden till Charlotta och får oftast svar via mail inom 24 timmar (helgfria vardagar).

Q: Jag är vegetarian/laktosintolerant/äter inte gluten – kan jag gå med?
A: Absolut, du får även tips som är anpassade efter din matallergi eller kostpreferens.

Q: Jag har gjort gastric bypass och vill anmäla mig, får jag det?
A: Ja, du är välkommen att anmäla dig. Det finns en särskild informationstext i kursen för er som gjort GBP.

Q: Jag är gravid, får jag vara med?
A: Nej, men du är välkommen att anmäla dig då barnet är fött.

Q: Om jag inte går ner i vikt, får jag pengarna tillbaka då?
A: Nej. För att nå ett bra resultat av denna tjänst krävs ett personligt engagemang utöver tipsen som ges. Detta kan vi inte kontrollera.

Q: Hur många kilon kommer jag att gå ner på fyra veckor?
A: Inga garantier utlovas då viktnedgången har att göra med ditt eget agerande och viljan att förändra din livsstil. Det beror både på ditt nuvarande utgångsläge, hur ditt liv ser ut med aktivitetsnivå/sömn mm, samt din egen målsättning. Hur stor övervikt har du? Hur stora förändringar är du beredd att göra? Viktigt att poängtera att denna kurs inte förespråkar quickfix utan slowfix. Går du ner i långsam takt är det större sannolikhet att du behåller den nya vikten. Då slipper du även att svälta dig och gå på för strikt kalorirestriktion.

Q: Måste fokus vara på vikten? Kan det inte handla mer om hälsa generellt i stället? Jag vill inte väga mig då vågar stressar mig.
A: Din vikt ÄR en en viktig del av din hälsa, hur mycket du än vill vrida på det. Det är inte HELA delen av hälsan, men en stor del. Känner man att det är extremt jobbigt att bibehålla en viss vikt så bör kanske målvikten höjas för att det ska vara hållbart och genomförbart. Flera andra mätmetoder kommer att gås igenom i detta program: sömnen, orken/energin, hur kläderna sitter, vad ser/känner du när du tittar i spegeln, ta kroppsmått, hur fungerar magen, hur glad är du osv.

Q: Måste jag väga maten och räkna kalorier? Det verkar väldigt omständligt…
A: Du måste inte göra någonting. Det handlar om att vilja göra något för att skaffa sig en grundläggande kunskap om vad maten innehåller energi- och näringsmässigt. Du behöver inte räkna kalorier resten av livet, men vara medveten om att kalorierna räknas. I kursen får du lära dig andra sätt utöver kaloriberäkning att estimera portionsstorlekar och fördelning av proteiner, kolhydrater och fetter i måltider. Till en början kan det vara bra att räkna och ha koll för att sedan kunna släppa det.

Q: Jag har inte tid att stå och laga en massa tidskrävande rätter i köket som man behöver handla krångliga ingredienser till. Kommer jag att behöva göra det?
A: Väldigt få har den tiden! Charlotta håller tips och recept enkla. Mycket handlar om att planera och göra måltider i förväg så du slipper stressen sedan när du är hungrig och det är bråttom.

Q: Kommer jag verkligen att kunna äta godis eller dricka vin?
A: Ja. Men inte varje dag och inte i stora mängder. Du behöver inte avstå helt från något. Viktkurs-programmet kör inte med förbud, däremot vissa restriktioner. Du behöver lära dig mängdlära. Mat innebär ofta njutning och njutningen vill vi behålla, det är baksidorna med överätning, skam och ohälsa vi vill undvika.

Q: Hur mycket övervikt måste jag ha för att kunna anmäla mig? Kan normalviktiga vara med för att lära sig bibehålla sin vikt, även om de inte behöver gå ner?
A: Svårt att ge generella svar här eftersom folk har så olika uppfattningar om vad som klassas som övervikt eller normalvikt osv. BMI är en vettig mätindikator. Har du ett BMI under 20 avråder vi från att anmäla dig till kursen (du räknar ut det här). Du behöver dock inte ha en jättehög övervikt för att kunna anmäla dig. Men skulle du råka vara väldigt överviktig (och ligga på eller över gränsen till fetma) så kan du också anmäla dig. Det handlar inte så mkt om det exakta utgångsläget viktmässigt för dig, utan mer att du ska lära dig att äta balanserat utefter DINA förutsättningar.