15 Sep 2019 Nostalgifrossa: hur många antika mediagadgets hade du?

 

Högst tveksamt om mina yngsta barn (9 år) skulle klura ut hur man använder en stationär telefon. Ja, alltså telefon av det där slaget med en snurrskiva, inte tryckknappsvarianten. Och när jag försökte förklara för min äldsta son (13) vad man använder en CD-ROM-skiva till så såg han ut som om jag nyss berättat att kattungar egentligen är aliens. Det finns dock något vilsamt och charmigt, lite vackert sorgligt över de där gamla antika mediagadget-grejerna som nästan alla var tvungna att ha. Hur många känner du igen på listan nedan? Vilka hade du?

 

 

CD-ROM-skivorna

Jag minns att en del fotografer levererade sina bilder på dessa. Och skrev med tuschpenna på dem.

 

Miniatyr-Mac:en

Garva ni, men såna här datorer var det vi använde på Frida Förlag (som det hette då, innan Ove Jerselius många många år senare sålde förlaget till Aller där det numera heter Baam). Nog för att det var säkert 24 år sedan men även då var faktiskt dessa datorer rätt omoderna (de slog igenom på mitten av 80-talet). När Frida-redaktionen åkte till New York på konferens 1997 så kunde vi konstatera att Moma hade en utställning med dessa svinomoderna datorer (som vi alltså fortfarande arbetade med). Svartvit, liten skärm och diskettintag.

 

Nokia-mobilerna

Jag vet inte hur ni gjorde, men jag bytte mobilmodell minst en gång per år. Nokia, givetvis! Det var dåtidens lyxpryl. Kommer ni ihåg dessa ikoniska modeller på bilden ovan? Jag har haft samtliga! Från vänster: 8110, även kallad ”Bananen”, blev extra populär i och med ”Matrix”-filmen. 7610 , mycket avancerad design!. 7280, även känd som ”läppstiftsmobilen” OCH SÅÅÅÅ HIMLA COOL! Tyckte jag. Då. Dock mer fashion än function för det var rätt knepigt att ringa och messa från den, minns jag. 7370, Gud, minns någon denna – fällknivsvarianten med asiatisk touch? Jag hade en med mitt namn präglat på baksidan! Nokia körde även en väldigt påkostad och innovativ kampanj för denna modell när jag var chefredaktör för Glamour, genom att montera fast en sån där tygflärp (precis som mobilen hade) på den sidan som annonsen låg på, för optimal uppmärksamhet. 8800 Silver Sirocco, oj oj – det var mobilens motsvarighet till Chanel! Cool i silver, men jag önskade mig den aningen mer tacky guldvarianten. E71 var den sista Nokian jag använde innan varumärket blev krossat av Apples Nokia-mördare iPhone. Påminde om en Blackberry och jag älskade verkligen denna modell. Minns också att jag avskydde min första iPhone som jag fick i jobbet ca 2007, tyckte det var superstruligt att lära sig den efter åratal med annan mobilleverantör…

Den analoga diktafonen

Jag kände mig relativt high tech med dessa, som såg ut som en freestyle ungefär, med den skillnaden att dessa kassettband av någon anledning var mycket mindre. Dock alltid ett stressmoment att ha nya, tomma band med sig så att man inte spelade över någon gammal intervju som man inte ännu hade hunnit lyssna igenom…

KOMMENTERA

14 Sep 2019 Denna färg ger flest likes på instagram

 

Att bilderna är viktiga för dynamiken och dramaturgin på instagram visste du förstås redan. Men det räcker inte enbart med vackra och genomtänkta bilder, vilken färg som är dominant i bilden har också en viktig påverkan. Enligt en undersökning som Reader’s Digest har publicerat, så är blått den färg du ska använda. Analysplattformen Curalete har nämligen grottat sig igenom 8 miljoner instagrambilder och kommit fram till att bilder som har mestadels blått i sig fick 24 % fler likes än andra bilder. Mediabloggens snabba och helt empiriska analys är att den blå genomslagskraften KAN ha att göra med alla avklädda, klimatförnekande influencers som gärna åker till sponsrade resmål med vita stränder och turkosblått hav.

 

Bild från bloggen Fitness on Toast, från Maldiverna.

 

Av Charlotta Flinkenberg Foto iStock, Fitnessontoast.com

KOMMENTERA

13 Sep 2019 14 tips för mer säljande omslag

 

När jag var chefredaktör för Vecko-Revyn så kom dåvarande koncernchefen för Bonnier, Bengt Braun, på besök till redaktionen. Han frågade mig hur viktig framsidan var för försäljningen i butik. ”Kanske 95 %”, svarade jag. ”OK. Om omslaget är 95 % viktigt för tidningsförsäljningen bör du lägga ner 95 % av din arbetstid på det som chefredaktör. Gör du det?” sa Bengt? Och det gjorde jag förstås inte. Det var kanske sagt med glimten i ögat men med facit i hand har han faktiskt en poäng.

 

 

Innehållet är förstås viktigt för tidningar, men underskatta inte paketeringen! Det är ytan som lockar, men insidan som får oss att stanna kvar. Jag har hållit kurser i hur man gör säljande omslag. Bilderna som jag valt till detta inlägg innehåller alla starka omslag på olika vis. OK, omslaget med hunden längst ned kanske inte är något skolboksexempel på hur man bör göra, men tog med den bilden mest för att visa hur edgy man kan vara (eller kunde vara, på 70-talet).

 

 

Här kommer min 14 i topp-lista för vad du bör tanka på:

 

1. Välj en bra bild. Det tar ibland dagar, ibland veckor (faktiskt månader ibland…) att hitta en bra bild. Slarva inte med detta.

2. Svara på frågorna: Vem? När? Varför? Hur? när du skriver omslagsbudskapen.

3. Tydlighet är viktigare än att det ska vara snyggt. Gör 3-meterstestet (alltså ställ upp en utskrift av omslaget och backa. Vilka budskap syns?)

4. Var gärna fyndig, men inte FÖR fyndig. Folk måste fatta direkt. Du har inte råd med misstolkningar eller förvirring.

5. Gult är ofta en bra idé!

6. Var inte rädd för att spela på känslor. När rubriken känns lite skämskudde så är du inne på rätt spår!

7. Får du in ordet ”nyhet” någonstans är det bra.

8. Siffror är bra, men då ska gärna vara ojämna och antingen jäkligt höga eller låga (in a good way). Lär dig skillnaden mellan dessa.

9. Dölj inte loggan för mycket om den inte råkar vara väldigt inarbetad och känd. (Och for the love of God, så gör inte om loggan bara för att en klåfingrig AD eller byrå får lite feeling. Läsarna är extremt konservativa och avskyr nästan alltid nya logotyper! Är loggan hopplöst daterad och har inte ändrats sedan 80-talet, så okej. Men är loggan äldre än så har den förmodligen hunnit bli retrosnygg igen.)

10. Glada nyheter (bröllop, barn, viktnedgång) säljer alltid bättre än dåliga nyheter (skilsmässa, otrohet, tjockishån).

11. Sabotera gärna omslaget estetiskt. Kanske genom en splash i avvikande färg, eller ett apart typsnitt. Det får inte se för mysigt ut. Och var inte rädd för utropstecken!

12. Aktualitet är viktigt – håll dig till rätt säsong.

13. Respektera statistik och analys, men underskatta inte magkänslan.

14. Lägg de viktigaste budskapen upptill. Risken finns att halva framsidan av din tidning döljs av andra tidningar framför i trånga ställ.

 

Av Charlotta Flinkenberg

KOMMENTERA

12 Sep Så mycket tar Kim Kardashian för ett sponsrat instagraminlägg

 

Om du mot förmodan har fått en rejält fet marknadsföringsbudget för nästa år kan du kanske sprätta pengarna på en riktigt lyxig influencer? Realitystjärnan Kim Kardashian (som har 147 miljoner följare på insta) tar hisnande 500.000 dollar för ett sponsrat instagraminlägg. Låter det för mycket kommer du undan med cirka hälften om du köper inlägg hos syrrorna Khloé och Kourtney Kardashian. Småsyrrorna Kendall och Kylie Jenner börjar dock stiga rejält i värde och närma sig Kims höga summor, här får du punga ut med runt 400.000 dollar per inlägg. Cirka 25% av Kardashian-klanens förmögenhet sägs komma från intäkter via deras sociala medier.

 

Källa: Harper’s Bazaar, Hootsuite

KOMMENTERA

11 Sep 2019 Livrustkammaren – riktiga kungar på sociala medier

Absolut roligast på Facebook och instagram just nu är lite otippat Livrustkammaren (Sveriges äldsta museum). Med ett särskilt raffinerat sinne för humor och träffsäkerhet lyckas de skapa både engagemang, likes och delningsraketer. Gå in på deras Facebook-sida (över 46 tusen följare!) eller instagram så fattar du vad vi talar om. Dessutom har de lyckats attrahera smarta followers vars kommentarer är minst lika underhållande. Otroligt imponerande, hatten av!

 

 

Kan vara något att ha som inspiration för er som tycker att ”ingen bryr sig väl om vårt trista företag” när ni försöker krysta fram content som ska skapa känslor. Däremot gissar jag att de har fått lite stramare tyglar för den mer officiella hemsidan, för här är det mer konventionell information.

 

 

Humor, mina vänner. Humor. Funkar alltid. Alltid. Nu väntar vi bara på att samma begåvade sociala medier-redaktör får ta över Kungliga Slottets Facebook och instagram också!

 

Av Charlotta Flinkenberg

KOMMENTERA

10 Sep 2019 Nano, micro, macro eller mega?

 

Har du verkligen koll på definitionen av olika sorters influencers? Det talas mycket om microinfluencers men hur många eller få följare ska man egentligen ha för att klassas som det? Vi reder ut begreppen:

 

Nano-influencer

Vanliga människor som inte har sociala medier som sitt yrke. Mellan 10 till 1000 följare. Typ din granne. Eller din mamma.

 

Micro-influencer

Experter eller personer nischade inom ett särskilt område. Har mellan 1000 till 10.000 följare. Hinner ofta svara på kommentarer och interagera med sina följare då de inte är så många, därför får de en hög trovärdighet eftersom de byggt upp en stark relation till sina följare.

 

Macro-influencer

En grupp av influencers som har mellan 10.000 till 100.000 följare. Har man så här många följare kan det vara aktuellt att försörja sig som influencer, vilket många också gör. Men en del har andra framgångsrika yrken och kopplar på själva influencerskapet för att marknadsföra sitt “riktiga jobb”, exempelvis Victoria Skoglund.

 

Mega-influencer

Från 100.000 följare upp till flera miljoner. Här hittar du kändisar, programledare, sportprofiler, Youtubers, artister mm. Kommer en influencer upp i flera hundratusen följare i Sverige bör du som samarbetspartner be att få insyn i hur demografin över följarna ser ut. Alltså – är det enbart följare från Sverige eller från hela världen? Kan vara relevant info om du marknadsför något som bara går att köpa i Sverige. För att ta ett exempel.

 

Av Charlotta Flinkenberg Källa Punkt PR Foto iStock

KOMMENTERA