Header december

17 Nov 2017 Lite tankar om #metoo

Den som tvivlat på kraften i sociala medier kanske reviderar sina åsikter nu med tanke på den fullständiga lavin av uppror och förändring som #metoo hittills har lett till. Supermodiga Cissi Wallin gick i bräschen för detta och slutade tiga om den man som utnyttjat henne sexuellt. Detta blottande avslöjande ledde till ett annat som sedan ledde till ett annat och sedan var lavinen i sådan fart att den inte går att stoppa. Eftersom jag har jobbat inom mediabranschen i över 25 år så kände jag till Cissis fall sedan en tid tillbaka (och även känner Cissi privat). Och det var för mig inga direkta ”nyheter” att höra om de andra männen inom media- och krogbranschen heller. Det har funnits historier om dessa män i en halv evighet. Lite som när Jöback slutligen outade att han var gay. Man bara: ”No shit?”. Jag kan ju säga att antalet kända män som kommer konfronteras med sina smutsiga bykar som dras upp i rampljuset är långt ifrån färdigt – jag känner till ett tiotal till som ligger väldigt risigt till, med nedtystade historier om kvinnomisshandel, våldtäkt, övergrepp av olika slag mot minderåriga med inslag av narkotikapreparat, doping och det ena med det tredje. Och det är folkkära, uppburna personer vi talar om här. Anledningen till att jag inte går ut och namnger samtliga dessa personer är för att jag SJÄLV inte har några bevis och det måste man ha om man gör en sådan sak, eller åtminstone ha varit med om övergreppet själv, alternativt bevittnat det och vet att det inte ”bara” är skvaller. Jag kan förstås inte SVÄRA på att alla de case jag känner till som ännu inte kommit upp i rampljuset stämmer, men när det kommer in vittnesmål från vitt skilda håll och vid flera olika tillfällen under en längre tid – ja, då drar i alla fall jag öronen åt mig.

Det man KAN göra är att välja att inte samarbeta med dessa personer och ta avstånd från dem. Det är exempelvis därför jag har tackat nej till att promota vissa artister i de tidningar jag varit chefredaktör för genom åren. Och det är därför jag inte hyllar vissa framgångsrika författare/poddare eftersom jag med egna ögon har sett vilka sadistiska och förfärliga sms fulla av förakt och rent kvinnohat + mobbing de har skickat till väninnor till mig.

Men jag är inte heliga Birgitta direkt, för jag håller ju käften och knyter näven i fickan. Till dem jag känner berättar jag det jag vet. Men innan de är dömda så går jag inte ut publikt och sågar dem. Visst hade jag varit en bättre medmänniska om jag hade pushat dem som blivit drabbade att våga anmäla mm, men jag ska ärligt säga att jag varit för lat och inte orkat ta tag i de surdegarna till konflikter. Det har även hänt att jag en gång inte följde min moraliska inre kompass utan släppte igenom en intervju med en av Sveriges mest ansedda skådespelare, trots att jag strax innan publicering fick höra ett (icke bekräftat rykte) om att han slagit sin fru. Jag har haft dåligt samvete över den publiceringen länge, även om det var säkert 12 år sedan. Kanske ännu längre. Och varje gång den skådisen hamnar på ”Sveriges sexigaste män”-lista blir jag provocerad, även fast jag än idag inte vet om det där ryktet stämmer (har dock hört det från flera håll).

Med det sagt måste jag ändå säga att när de som väl är drabbade har tagit mod till sig och gått ut och berättar, och riskerar att bli bespottade, hotade, förlöjligade, förminskade, påminda om det obehagliga de säkert försökt lägga bakom sig – icke trodda och allt vad det innebär – DÅ måste vi som under en lång tid har vetat TA STÄLLNING! Då handlar det om att backa till hundra procent. Inte att backa för att det verkar creddigt i sociala medier, men sedan fortsätta kindpussas med andra skithögar som man misstänker är skyldiga, alternativt insinuera att det förstås är jättetråkigt med det som inträffat men ”man vet ju inte riktigt vad som hände” osv. Man kan inte sitta på flera stolar samtidigt. För den som inte vet kan man inte halvbacka, bara backa. Annars blir det hacka istället. Man hackar på någon och backar den inte.

Det är obekvämt, obehagligt, kan bli dålig stämning, ja – det kan leda till besvärliga situationer jobbmässigt eller relationsmässigt, statusmässigt. Men tänk efter om det hade varit DU som varit drabbad. Om det hade varit DU. Och så märker du att folk som vetat eller åtminstone misstänkt och sedan får det bekräftat, ändå inte riktigt TROR dig. Eller kanske ännu värre – de tror dig, men tycker att det kanske inte var så jäkla farligt. Tänk om det hade varit DU.

Slutligen vill jag säga att jag blivit drabbad också inom det som klassas under hashtaggen #metoo. MEN dock aldrig i min yrkesmässiga roll. Jag har tvärtom blivit behandlad med respekt och känner tack och lov inte alls igen de förskräckliga historier jag hör kollegor nu berätta om min bransch, media. Kanske beror det på att jag mestadels haft starka kvinnliga chefer och kollegor och det hade blivit ett JÄVLA liv om någon man hade tafsat eller betett sig illa. Jag har också inte jobbat på särskilt ”gubbdominerade” arbetsplatser som kvällstidningar exempelvis, utan ”tjejtidningar” – och där har vi behandlat varandra med respekt. Det är i alla fall min erfarenhet. Privat är en annan sak dock. Med det sagt vill jag inte förringa andras erfarenheter och det är förskräckligt att höra om hur många småpåvar på olika redaktioner har låtits hållas länge.

En sak är dock säker – våra döttrar kommer inte att drabbas i samma utsträckning som denna generation har drabbats. Jag ser ljuset i mörkret. Jag riktigt KÄNDE det till och med när jag åkte pendeltåg häromdagen och det var trångt som fan i vagnen. Jag suckade inför obehaget att behöva stå så nära människor jag inte känner och brukar ofta råka ut för gubbjävlar eller män i allmänhet som ställer sig extra nära och trycker sig mot en och sen spelar ovetande när man konfronterar dem. Men häromdagen kände jag något annat – nästan som att män håller sig på extra behörigt avstånd av respekt. Kanske inbillade jag mig detta. Eller så har förändringen redan börjat.

Läs mer

16 Nov 2017 Möten, avtal, kontrakt, möten

Outfit blue 1

Förra veckan var träningsintensiv. Denna vecka är mötesintensiv. Jag går vanligtvis inte på så mycket möten, men i och med flera lanseringar av rätt spännande karaktär med mitt företag och varumärke under 2018 så krävs det att jag är mer närvarande i olika sammanhang, vilket är utmanande och roligt. I sådana sammanhang funkar förstås varken träningskläder eller mina hemmamysplagg utan då är det klackarna på. Snart kan jag berätta mer om vad jag håller på och smider för projektplaner just nu, det går bra nu kan jag i alla fall avslöja!

Idag har jag ett par kritstrecksrandiga byxor med dragkedja fram, från H&M. Lite coolare och mer fashionforward än vanliga kostymbyxor (som jag ofta känner mig lite för ”damig” i). En tajt polotröja från H&M närmast kroppen (eftersom jag är frusen) och så en PERFEKT topp ovanpå detta, som är tajt upptill men voluminös nedtill. Ni som lyssnat på senaste poddavsnittet vet att jag letar konstant efter såna här toppar, så kallade unicorn-plagg, man vet knappt om de egentligen finns eller är en myt! Mycket nöjd med denna blusliknande topp från Cos, som dock har några år på nacken och tyvärr inte finns i butik längre (har alltså shoppat i min egen garderob vilket vi också talar om i veckans poddavsnitt!). Den lurviga clutchen är från Mawi och jag älskar den eftersom den har personlighet och är skitsnygg och gosig att hålla i. Pumpsen är några jättegamla, slitna rackare, från Friis & Company.

Outfit blue 2

Outfit blue 3

Outfit blue 4

 

Läs mer

14 Nov 2017 Nytt poddavsnitt om att shoppa i sin egen garderob

KIIG_ FB

Idag har vi släppt ett nytt poddavsnitt, som är helt TOPPEN så här innan lön då man är panik och kanske inte har lust att köpa nya saker. Vi tipsar nämligen om hur du shoppar i din egen garderob! Hur du stylar plaggen du redan har och ger dem ett nytt liv. Sen så kan du garva åt att Hulda känner sig som Jan Guillou i vissa kläder och att jag tycker ”man får tuttsvett då man springer runt barbacka”. Ett kul avsnitt med mänger av användbara knep. Ladda hem och lyssna idag!

 

Läs mer

11 Nov 2017 Bra flow på träningen nu

Spinning

Efter en minst sagt katastrof seg start på hösten så har jag tvingat mig till ett bra flow på träningen denna vecka. Jag har gått på yoga, kört cirkelträning på gymmet, körde spinning med pulsband häromdagen och nu i morse (kl 9 en lördagmorgon…) körde jag 90 min spinning. Men FAN vad ont i rumpan man får! Jag har ju en stor och mjuk rumpa, borde inte det vara en fördel, som en sorts vaddering? Men vet liksom inte HUR jag ska sitta med gumpen mot sadeln… Haha. i-landsproblem. Nöjd med min effort. Resten av helgen blir det vila och storstädning av huset, med garagerensning, kratta tomt och annat skitkul… Not. Men ska bli skönt att få det gjort!

Läs mer

09 Nov 2017 Tänk snäll istället för gnäll

Yoga 1

Har läst era kommentarer på det här inlägget där jag gnällde en del över sakernas tillstånd och min nuvarande hälsostatus. Jag blir väldigt berörd av att höra om er omtanke och tycker om när ni själva delar med er av era liv och tankar. Jag har reflekterat en del över livet denna vecka. Det jag försiktigt insiktigt kommit fram till är att det sällan är gnäll som har fått mig (eller någon annan) framåt. Ibland är det det rent motsatta som kickar igång. Att vara snäll. Alltså att andra är snälla. Som ni. Jag har fler snälla människor i min omgivning (inte bara dock, så är det väl för alla). Men den man bör börja med är ju alltid sig själv. Så jag försöker tänka mer snälla tankar om mig själv. Börja hitta små små ljuspunkter som jag kan förbättra eller ta till vara på.

 

Min kropp är stel och ihopkrummad pga stillasittande arbete. Det kan jag gnälla över. Eller så kan jag vara snäll mot den. Göra något konkret för att förändra läget. Så jag gick på yoga igår. Det är min kanske sämsta gren inom träning, smidighetsövningar. Jag är i ärlighetens namn inte så jävla vass på explosiva grenar heller (kissar typ lätt på mig av hopp osv pga tre barn, ledsen för den brutala transparensen här, eeehhh). Men min kropp behövde yoga och då gav jag den det.

 

Det kan vara andra små myrsteg som sakta för en tillbaka till det positiva vibbarna. På vintern exempelvis, så är det tre saker som ballar ur i mitt utseende (jag talar inte bara om kilon, för det är viktigt att se bortom våg ibland också): min hud blir torr, min näsa blir röd och jag med mina blonda färger ser ovanligt genomskinlig och färglös ut. Eftersom jag jobbar hemma så tycker jag inte att jag ”behöver” sminka mig. Det är ju ändå ”ingen” som ska se mig. Well, förutom jag själv då och min man. Är inte vi viktiga? Jag sminkade mig lite försiktigt igår (har dock inte smink på dessa bilder, eftersom jag tycker gränsen går vid att ha smink på gymmet, haha…) efter yogan och gjorde även några hudvårdsrutiner: rengjorde ansiktet ordentligt, körde peeling för att få bort fnas, återfuktade med ansiktsvatten med rätt PH-värde, körde essens, serum, olja och kräm – hela kittet. Sedan duttade jag på lite foundation på den ljusrosa nästippen, mörkade till ögonbrynen, applicerade mascara och drog på lite färgat läppglans. Och plötsligt kände jag mig FIN. Det kanske låter banalt, men jag blev piggare av min egen uppsyn.

 

Idag blir mitt mål att raka benen och göra pedikyr. Nej, jag ska inte på solsemester förrän i mitten på 2018, typ. Men någonstans är det en snäll handling mot mig själv. Istället för gnäll.

 

Och istället för att gnälla över kylan – jag kan liksom bara konstatera att jag fryser konstant från november till mars – göra något åt det. Bada bastu. Ta en lång dusch och sedan smörja in kroppen med väldoftande oljor och krypa in i gosiga plagg. Koka en kopp chaite och njuta av doften.

 

Vara snäll mot sig själv.

 

Det gäller även de andra ljuspunkterna i livet. Att bli bättre på att njuta. Jag intervjuade Alice Bah Kuhnke för några veckor till en tidning och hon sa att en av hennes främsta talanger är att hon är så bra på att njuta. Hon njuter i fulla drag av en semla, tar in den visuellt, älskar doften, äter den andaktsfullt. Hon njuter av att få pilla med sina krämer under nattingsproceduren i badrummet (hennes enda egentid). Eller att få lyssna på vacker musik. Skönhet finns ju omkring oss bara vi fokuserar på den och inte bara letar efter det fula och dåliga som går att gnälla över. Tänk även på hur du kallar dig själv. DET har jag också reflekterat över den sista tiden. Hur vissa (som även är yngre än jag) skämtsamt och hårt ironiskt kallar sig själva för tanter och käringar. Inte en gång utan typ som regel. Eller hur ”korkade” de är när de inte fattar en del saker (som kan vara kluriga). Eller hur fula de är i vissa plagg (välj andra plagg då!).

 

Vad ska du njuta av idag? Vad kan du göra som är snällt mot dig själv?

 

 

Yoga 2

Läs mer

08 Nov 2017 Guide: Bli ett proffs på sociala medier!

Sociala medier tips

 

ANNONSSAMARBETE: Igår gick jag en heldagskurs i hur man blir bättre på sociala medier. Kursen arrangerades av Bonnier Digital Academy och kursledare var de digitala stjärnorna Frida Boisen och Irena Pozar. Jag hade höga förväntningar på kursen innan och blev positivt överraskad över hur användbara tips vi fick! Jag kan ju redan LITEGRANN om sociala medier, eftersom jag arbetar som influencer och har varit med om den digitala transformationen från print till mobilt de senaste tio åren. Samtidigt har jag trott att det någonstans räcker med att ha koll på själva innehållet, för så länge man kan content, alltså innehåll, så löser sig liksom resten. Men så funkar det inte! Du behöver kunna rätt mycket om hur du DISTRIBUERAR ditt innehåll också. Och hur du MARKNADSFÖR det. Annars är det ungefär som att designa en skitsnygg kollektion av bikinis, men försöka sälja dem med fel typ av bilder, uppe vid Riksgränsen och bara ha din butik öppen runt midnatt på fredagar. Kanske konstig liknelse, men ni fattar säkert. För oss som är födda på 70-talet kan ju sociala medier kännas lite krångligt och framförallt jobbigt föränderligt. När man precis har lärt sig någon ny teknik, så kommer en ny plattform att ha koll på. Medan 90-talister är den första helt digitala generationen, som inte känner till något annat och inte tycker det är det minsta konstigt att vara online hela tiden, att filma och att göra det mesta själv utan att ta hjälp av ”experter”. Jag märker även på mina barn (som är födda 2006 och 2010) hur självklart det tycker det är med teknik, och hur nyfikna de är på YouTube och instagram mm. Min kurskompis Mona (som driver den underhållande bloggen Monas Universum) pratar ofta om hur puckade vi är tekniskt, men så jäkla dåliga är vi faktiskt inte! Hon hade ju koll på instastories till skillnad från mig och jag kände till appen Lumyer (ett måste om du har instagram, men ta köpeversionen för typ 30 spänn så du slipper den fula vattenstämpeln).

 

Sociala medier 3

 

Oavsett om du jobbar som influencer eller om du har ett eget företag, eller jobbar med marknadsföring åt ett företag – så kommer du behöva ha koll på sociala medier. Det är nyttigt, viktigt för din verksamhet (oavsett typ av verksamhet), fascinerande och väldigt roligt!

 

Sociala medier 2

 

Kursen innehöll så sjukt många moment och mycket information, jag kan knappast återge allt här, men här kommer mina komprimerade highlights som jag tar med mig – och som kan vara bra för dig också att ha i åtanke.

 

12 tips för att bli bättre inom sociala medier

1. BÖRJA MED VÄRDEORD. Detta var en riktig ögonöppnare för mig. Jag känner självklart till detta med företagsvärderingar sedan tidigare, i mitt fall är mina egna värderingar ungefär det samma som mitt företag. Men du MÅSTE ha koll på dina värdeord, för utan dem blir det väldigt svårt att veta hur du ska kommunicera och marknadsföra dig i sociala medier. Så här gör du: Ta fram ett post it-block. Skriv upp ETT ord på varje lapp. Orden ska vara sådant som du tycker är viktigt för ditt företag (eller dig som person om du är bloggare/influencer). Var sann mot dig själv/ditt företag nu. Svamla inte ihop floskler som du TROR är viktigt, utan vad är egentligen så jäkla unikt och viktigt för dig? Kundservice? Snabbhet? Innovation? Värme? Råvaror? Närproducerat? Jämställdhet? Trender? Tradition? Lyhördhet? När du fått ihop kanske 10-15 (eller fler ord), dela upp lapparna i tre högar. Kategorisera dem så att snarlika ord hamnar i samma hög (typ kundservice, lyhördhet, snabbhet eller vad det nu kan vara i en hög). När du har tre högar så kommer vi till det svåraste – nu får du bara välja ett ord från varje hög. Dessa tre ord är dina viktigaste värdeord, det som representerar din kärna. Av dessa ord kan du sedan göra en payoff eller slogan.

 

2. HÅLL DIG TILL FACEBOOK OCH INSTAGRAM. Är du förvirrad över alla olika forum som man ”måste” synas i? Måste man ha en kanal på YouTube, förstå Snapchat och Periscope, twittra och agera yrkesmässigt professionellt på Linkedin – samtidigt? Och just ja, ha en blogg också? Nej, det måste man inte. Man måste inte ett skit. Det räcker utmärkt med Facebook och instagram till en början. Se till att behärska dessa två sociala medier väl innan du kliver vidare på andra arenor. Är du sugen på rörligt material funkar ju detta att köra på både Facebook och instagram också.

 

3. INSTAGRAM = ESKAPISM, FACEBOOK = REALISM. Vad är skillnaderna då, rent konkret, mellan FB och insta? Kortfattat kan man beskriva det så här: De riktigt framgångsrika kontona på Instagram har vackra bilder i förföriska, starka färger. Här säljer man drömmar och den perfekta visionen av sig själv. Här är det bilder (stillbilder och rörliga) som talar och inte långa textdrapor. Det ska också gå fort här, så filmklippen bör inte vara så långa (runt 30 sek). Håll dig till det kvadratiska formatet. På Facebook är det inte lika noga med perfekta bilder (om nu detta inte råkar vara en del av ditt företags värderingar förstås, typ fotografer eller andra företag där estetiken råkar vara i fokus). Här handlar det mer om att dela med sig av känslor i någon form (se nästa punkt). Här handlar det även mer om interaktion med dina följare/läsare.

 

4. SATSA PÅ KÄNSLOR. Om du ska bli viral (alltså få folk att sprida ditt material, utan att du har betalat för det genom annonsering), så behöver du trigga igång någon av följande primitiva känslor hos människosläktet: • Ilska • Glädje/humor • Värme/igenkänning • Rädsla. ”Talk to the heart!”. Folk älskar att känna sig levande. Tänk efter själv på vad som får ditt hjärta att slå? Några bonustips på vad du kan skriva om: Lucia är alltid en klickraket! Leta efter en hjälte/hjältinna. Vill du ha fler förslag på vad det snackas om just nu kan du kolla in socialanyheter.se.

 

5. BLI RUBRIKSMART! Detta gäller alltså om du har en blogg/hemsida samt en företagssida på Facebook. För rubriker till bloggar/hemsidor handlar det om att göra en rubrik som är SEO-optimerad, alltså som gör det lätt för Googles sökrobotar att hitta din text och visa den för andra om de googlar efter något specifikt. Var konkret och redovisande i rubriken. Krångla inte till ord eller var fyndig, utan använd sådant som är lätt att söka på. Alltså ”Guide: bli ett proffs på sociala medier” hellre än ”Flinkenbergs smartlata instasnack”. Genetiv-s är för övrigt ingen bra idé i rubriker. DÄREMOT: Om du vill marknadsföra en artikel eller blogginlägg på ditt företags Facebook-sida så kan du ändra rubriken DÄR, till något mer snajdigt och spännande. Du håller bara musen över rubriken när du klistrar in länken på Facebook och ändrar sedan rubrik. Tips: De första orden i blogginlägget/artikeln bör också innehålla bra sökord, helst samma som i rubriken.

 

6. BLI BILDSMART! För instagram gäller snygga bilder, som måste vara skarpa. De flesta mobiler idag tar riktigt bra bilder, men vill du satsa seriöst som influencer behöver du en systemkamera. Överkurs är att lära sig Photoshop också för att ytterligare snygga till dina bilder, annars finns det rätt bra appar som förvandlar dina bilder från average till wow. Förlita dig inte på Instagrams egna appar, de är inte lika bra! Tips: AfterLight är en bra redigeringsapp för bilder. Kvalitén är inte lika viktig för Facebook som sagt, men däremot behöver du hålla kolla på måtten där, för att dina inlägg på Facebook ska se schyssta ut. Siffror att minnas är 470 x 250 pixlar. Du ändrar bildens storlek genom att dra in den i Photoshop och gå in i ”välj pixlar”, bredd och höjd. Har du inte Photoshop kan du göra en ful-lösning (som jag själv gör): alltså att öppna bilden du tänkt använda på din dator och sedan göra en skärmdump (shift + cmd + 4) och då liksom höfta på ett ungefär en rektangulär bildyta. Sedan använder du den nya bilden som sparats på skrivbordet.

 

7. VÅGA RÖRLIGT. Video är det nya ”första digitala språket” (kolla bara på dina barn, om du har några!). Rörligt videomaterial kommer bli ännu hetare framöver, så det är bara att vänja sig! Facebook och Instagram (som är konkurrenter till YouTube) premierar rörligt material så om du har videos där kommer de att boosta dina inlägg bättre, se till att de repeteras i flödet, får bättre placeringar med mera. Det gäller både instastories och rörliga videoklipp. Du kan även lägga på text på dina filmer, vilket många uppskattar eftersom alla inte vill ha på ljudet när de surfar. Ladda hem appen Clips för detta ändamål. Du kan lära dig enklare videoredigering i iMovie, men funktionen i instagrams eget verktyg är också jättebra för just instastories. Tidigare gällde regeln att filmer måste vara max 30 sekunder, men nu bör de inte vara mindre än en halv minut. Rekommenderad längd är cirka 1,5 minuter (för Facebook alltså). Filmerna på instastories är 15 sekunder. Överkurs: Livesändningar engagerar enormt och kommer också väldigt stort!

 

8. TAGGA NER, INTE MER. Förut gällde regeln att man skulle tagga som fasen för att få hamna i vissa flöden och för att bli upptäckt av andra (tes som gällde främst instagram). Detta kan dock både se fånigt ut (#tagforfollows, anyone?), irritera folk och dessutom vara kontraproduktivt. Däremot om du gör det selektivt kan det fylla viss funktion på instagram, för att du kan tillhöra vissa communitys och folkrörelser. Exempelvis #metoo som blev en fantastisk raket, liksom den lite snävare men humoristiska #clothesmyhusbandhates. Taggningarna kan även vara ett vettigt verktyg om du gör en kundaktivitet på instagram och uppmanar dem till att göra något, så att man hittar deras poster – då får du alltså skapa en egen tagg. När du taggar/pingar folk på Facebook (du sätter ett snabel@ innan personens/företagets namn) -så var noga med att den personen verkligen heter så på Facebook (så att du inte taggar @kalleballe, som heter så på instagram men Karl Wahlström på Facebook). Tänk även på att tagga inom det sociala nätverk du befinner dig inom, så blir inte nätverket ”irriterat”. Alltså om du ska tagga H&M i ett Facebook-inlägg, så är det H&Ms officiella Facebook-sida du taggar/pingar, inte deras sajt.

 

9. MARKNADSFÖR DIG EFFEKTIVT. Det finns två sätt att få många följare eller uppmärksamhet inom sociala medier: 1. Organisk räckvidd. 2. Köpt räckvidd. Nummer 1 innebär kort och gott att materialet du producerar och distribuerar är så jäkla välgjort, kul, bra, engagerande och relevant att folk kommer att tipsa varandra om dig/ditt företag, dela informationen i sina egna kanaler och eventuellt plockas även ditt material upp av en större nyhetskanal som ger det ännu större spridning. Köpt räckvidd kan innebära flera olika saker. Antingen att du ”delegerar” mycket av dina budskap och spridningen av dessa åt en influencer som redan har en stor följarskara. Du kan även boosta dina inlägg på Facebook (om du har en företagssida) genom att annonsera och se till dina inlägg ses av en större mängd människor. På så vis kan du öka både antalet följare på Facebook men eventuellt även antalet följare på din hemsida/blogg. Riktad marknadsföring på Facebook är extremt sofistikerad och en hel vetenskap. Vi snuddade lite vid det området under kursen och ord du bör kolla upp är • Lookalike audiences • FB:s pixel • Budgivning. OBS! Vill du lära dig mer om annonsering på Facebook, så gå nästa kurs den 6 december tillsammans med mig och Mona, vetja! Den kursen avhandlar enbart detta stora och skitviktiga område. ANMÄL DIG HÄR! Kommer bli kul, både jag och Mona är oblyga och räcker glatt upp handen och ställer de där pinsamma frågorna för nybörjare när vi inte fattar, som ingen annan törs fråga…

 

10. TAJMA DINA INLÄGG! OK, så nu har du lärt dig vad du ska posta, hur du ska posta inläggen, var du ska posta dem. Den sista viktiga pusselbiten är NÄR. Det gäller samtliga sociala medier. De dagarna med mest trafik på instagram är söndag, måndag och torsdag. På Facebook och instagram är det ganska mycket aktivitet från 06.30 fram till 08.00 (då folk är på väg till jobbet och skolan). Sedan dör trafiken en stund, för att kanske gå upp lite grann under lunch. Men från 18.00 och framåt på kvällen går trafiken upp igen, då tar folk upp mobilerna efter att ha ätit, varit med familjen mm. Tänk på hur du själv beter dig! Sedan bör du dock tajma dina tilltänkta läsares rytm. Hur beter sig din målgrupp? Veckorevyns publik är exempelvis online jättetidigt på morgonen (eller sent på natten, beroende på hur man ser det) på helger eftersom de kommer hem från krogen då… När du har koll på Google Analytics så kan du enkelt se under vilken tid på dagen folk har gått in på din blogg eller hemsida. Tajming handlar även om att pricka in aktuella händelser – eller framtida säsongsrelaterade händelser (VM-finaler i fotboll, riksdagsval, nyårsafton, 1:a advent, semmeldagen). Om du inte känner att du pallar att sitta online och bevaka ditt företags närvaro på Facebook hela helgen eller på kvällar, går det utmärkt att tidsinställa och förprogrammera poster, precis som på en blogg.

 

11. VAR SOCIAL, ARTIG & AKTIV. Det heter inte sociala medier för intet. Sociala medier är en dialog, inte en monolog. Med sociala medier bjuder du in folk till en form av samtal och samhörighet. Att bara en pratar där och struntar i de som lyssnar är inte särskilt socialt, eller trevligt. Ställ frågor! Tacka för feedback. Svara på frågor! Var engagerad! Följ dina följare tillbaka! Svara alltid på kommentarer! (och om du råkar få hundratals kommentarer, så skriv åtminstone att du läser och uppskattar alla kommentarer, men att du inte alltid hinner svara på var och en). Testa instagurun Chalene Johnsons 5-3-1-regel: Hitta en användare inom din nisch. Gilla 5 foton. Kommentera 3 foton. Tjäna 1 ny följare!

 

12. HA EN PLAN – OCH UTVÄRDERA DEN. Nu har du lärt dig grundkurserna inom sociala medier (förkortas #some). Dags att sätta upp en digital plan där du tydligt bestämmer vad som ska göras, hur ofta/när/var, vad målet med insatserna är (X antal nya följare per vecka/månad inom ett år, eller att öka försäljningen med x antal procent på si och så lång tid) – och hur du kan mäta målet/planen. Den digitala planen behöver utvärderas oftare än andra marknadsplaner, eftersom #some förändras ständigt och man behöver kanske justera och göra om saker som inte funkar, eller testa hela nya spår (vem vet vad som gäller i slutet av nästa år?).

 

Alltså – börja med värderingar – och sluta med utvärdering. LYCKA TILL! 

 

Sociala medier 4

 

ANNONSSAMARBETE MED BONNIER DIGITAL ACADEMY

Läs mer